En stark core - Steg 2

Träningskurs - En stark core -Steg 2


Vi erbjuder dig kurser på 12 veckor personlig träning i grupp med styrketräning som är fokuserat på att träna mot en starkare mage, rygg och bäckenbotten. Våra kurser finns online och ”på plats”.






En stark core - Steg 2

Denna kurs passar dig som vill ha en starkare mage, rygg och bäckenbottenmuskulatur genom fokuserad rehab. Övningarna sätter något krav på rörlighet samt en grundstyrka , passar dig som är något- till mycket aktiv i din övriga träning men ändå har svårt att koppla in magmusklerna på rätt sätt. Passar även dig som har svårt att hålla tätt vid hopp till exempel, och för dig som har en svag rygg. Vi erbjuder även Bas steg 1 för dig som saknar en grundstryka i kroppen då Steg 2 ställer något högre krav på att din kropp orkar ta sig igenom vissa övningar.

Vi vänder oss till kvinnor som vill träna upp sin core (mage, rygg och bäckenbotten), få en bättre hållning,  som har svårt med att ”hålla tätt”, har urinläckage, haft framfall eller andra obehag som att du känner en tyngdkänsla i underlivet. Nyblivna mammor som vill få tillbaka styrkan i de inre magmusklerna och ryggmusklerna – det vi brukar kalla för core, stabiliteten i bäckenbottenmuskulaturen och rörligheten i svank och bröstrygg.


Har du svårigheter med att hålla tätt när du nyser, hostar eller skrattar? Har du problem med urinläckage under träning eller har du någon gång haft framfall? Känner du att du ständigt behöver gå på toaletten, eller att du behöver gå snabbt och inte kan hålla dig, svårt att tömma urinblåsan, eller har du ont i bäckenet? För att du ska kunna få tillbaka styrkan och kontakten i dina inre magmuskler, din stabilitet i bäckenbottenmuskulaturen och din rörlighet är denna kurs viktig för dig och din rehabilitering, som fokuserar på att förbättra och rehabilitera bland annat inkontinens. Dessa problem kan även kvinnor som har en aktiv vardag eller en hög träningsgrad ha.


Det är otroligt viktigt för dig att investera i din kropp genom rätt styrketräning och rehabilitering för bäckenbotten och de muskler som är nödvändiga för att inte behöva lida av ovanstående problem. Bäckenbottens muskler älskar rörelse och det är inte försent att rehabilitera dig!


Genom dessa kurser arbetar du även preventivt genom att du minskar och förebygger riskerna för att drabbas av inkontinens, urinläckage eller framfall senare i livet. Problemen kommer inte försvinna med tiden av sig själv, så se till att göra något redan nu!


 

Dessa är några av fördelarna med en regelbunden coreträning, även för dig som är aktiv annars, och det är även detta våra kurser arbetar med.


• En stark core

• Ökade möjligheter till att utföra din övriga träning utan problem, löpa, hoppa osv.

• Mindre problem med att ”hålla tätt”

• En bättre kroppshållning

• Stärker musklerna som stödjer ryggraden

• En ökad stabilitet och rörlighet i kroppen

• En starkare rygg


 

Kursen i Eskilstuna

Kursen pågår under en 12 veckorsperiod, där vi ses varje vecka och tränar tillsammans igenom alla övningar. Du har sedan möjlighet att träna hemma tills nästa gång vi ses och det är dags för att ta ytterligare ett steg i din träning.


 

Online kurs

Observera att i våra onlinekurser ingår samma innehåll förutom att vi inte har faktiska träffar. Går du vår onlinekurs får du en introduktion till övningarna sedan använder du dig av vår online coachning för din träning. Du behöver, på egen hand, köpa till en liten boll på 20 cm, en golfboll samt ett gummiband (lätt eller medium rekommenderas).


I kursen Steg 2 ingår:



• Start-up kit för nya Corestyrka medlemmar:  Du får ett start-up kit med en yogamatta, bollar och gummiband.


• Tillgång till vår onlineportal Online coachning med material för att kunna göra din träning hemma!


• Föreläsning – En teoridel för att du ska få kunskap kring hur din kropp påverkas av rätt rehabiliteringsträning och vilka svårigheter som kan uppkomma utan rehab. Du får även kunskaper i hur din bäckenbotten och din core fungerar.


• 12 st träningsträffar i Eskilstuna varje vecka på 1 timme per gång. Vi tränar tillsammans och går igenom alla övningar. Du har sedan möjlighet att fortsätta träna hemma tills nästa gång vi ses och det är dags för att ta ytterligare ett steg i din rehabträning! 



Anmäl dig genom att klicka på knappen nedan.