Pilates



Corestyrkas® pass är specialgjorda för att bygga en starkare mage, rygg och bäckenbotten.

Med mina klasser kan du träna och rehabilitera din kropp för att få En Stark Core. 


Samtliga pass har fokus på att träna stabilitet och rörlighet, smidighet och styrka, koordination och balans. Det gäller för hela kroppen såväl din bäckenbotten och aktivering av coremuskulaturen, mage och rygg. Hållningsträning och rörlighet i axlar, bröstrygg och ländrygg finns även med samt avslappning- och andningsövningar.


Mina pass är inspirerade från Pilates och är speciellt framtagna för dig som vill träna corestyrka med hjälp av Pilates som träningsform. Jag använder både stora Pilatesbollar och små, gummiband och ibland små vikter som träningsredskap. Mina Pilatespass innehåller även Yogalates som är en form av Pilates med Flow och är inspirerade från Ashtangayogan. 


Vad är Pilates?

Pilates går ut på att återfå den naturliga hållningen i kroppen och att du ska få en optimal styrka, smidighet, balans och uthållighet. Vi har lagt ett sort fokus på att Corestyrkas Pilatesklasser ska vara stärkande för mage, rygg och bäckenbotten (höfter). Det ger även en bra balans mellan styrka och rörlighet.

 

Pilates är en otroligt bra träningsform, och det bygger på ett system av övningar som är gjorda för att få en stark, smidig och balanserad kropp. Tränar du Pilates på ett korrekt sätt kommer det leda till en ökad kroppsmedvetenhet. Du kommer även känna en annan typ av kontroll i din bäckenbotten och mage. Pilates med bollar ger dig även en otroligt bra balans. Vi lägger mycket fokus på de djupa stabiliserande musklerna i core som håller kroppen upprätt och som bidrar till att vi får en bra hållning.

 

 

Pilates på matta & boll

Corestyrkas Pilates pass har fokus på att vi gör varje övning på rätt sätt, så tekniken är viktig för att vi inte ska skada oss. Det är viktigt att känna kontroll i övningarna och vi lägger vikt vid koncentration, pressition och andning. Pilates på matta innebär att vi håller oss på vår egen matta under en del av passet. Under passet kan du komma att få stå upprätt, ligga på mage, ligga på rygg eller sitta. Vi använder inte yttre vikter utan det är helt med vår egen kroppsvikt.

Vi använder även stora Pilates bollar under våra pass. Det sätter högre utmaningar när det kommer till balans och styrka men det innebär inte att du behöver ha tränat Pilates tidigare för det. Bollen kommer även agera som en vikt så vissa övningar kan uppplevas tyngre än när vi tränar utan vikt.

Vi tränar efter 5 grundprinciper:

Andning

Bäckenets placering

Bröstkorgens placering

Huvudets och nackens placering

Skulderbladens och axlarnas stabilisering och rörelse

 

 

Varför du ska träna Corestyrkas Pilates:

Det förbättrar din kroppshållning

Det ökar din kroppsmedvetenhet

Det stärker dina djupa och inre muskler

Det är en säker och effektiv träningsform

Det balanserar kroppens styrka och smidighet

Det förbättrar balans, koordination och cirkulationen i kroppen

Pilates är även mycket framgångsrik som rehabiliteringsträning

Det är en väldigt skonsam träning vilket gör att många kan utöva den, oavsätt ålder och fysiskt status

KONTAKTA MIG